




Talouden alamaki alkaa näkya jo Moskovan katukuvassakin, sillä alennusmyynnit ovat monessa paikassa täälläkin jo alkaneet. Useista kaupoista voi parhaillaan löytää kymmenien prosenttien alennuksia. Vähän aikaa sitten kuulin, etta myös uusien autojen kauppaa yritetään vauhdittaa tuntuvilla alennuksilla. Uuden Volvon esimerkiksi saa nyt 30 pinnaa edullisemmin. Kovimmin on hinta ehkä suhteellisesti tullut alas varmaankin Jaguarilla, joka on kuulemma tiputtanut hintaansa jo kahdesti eli yhteensä kutakuinkin 70 prosenttia. Lehdistä on saattanut myös lukea mm. 20 prosentin palkanalennuksista.
Omalla työpöydälläni tahdin hidastuminen ei vielä ole pahasti näkynyt mutta tilanteet voivat tietysti muuttua nopeastikin. Jos nimittäin mainokset eivät mene erikoisen hyvin kaupaksi niin designia ei nyt ainakaan ole yhtään sen helpompaa myytävää. Sen sijaan webbipuolella homma pyörii hieman paremmin... eikun pikseleita pyörittelemään siis! Hyvää designia on luonnollisesti parempi myydä kuin huonoa mutta haasteita tämän aiheen tiimoilta varmasti löytyy tällä hetkellä globaalistikin. Hyvä puoli tässä mielestäni on se, että laatuun laajemmassa mielessa (toimivuus, käytettävyys, tehokkuus jne.) tullaan todennäköisesti kiinnittamaan enemmän huomiota. Valitettavan usein design yhdistetään pääosin visuaalisuuteen vaikka yhtälailla hyvän designin tulee mielestäni toimia monella muullakin tasolla ja siten kokonaisvaltaisesti ratkaista ongelma, jota varten se on luotu. Ymmärrän toki, että taloudellisesti tiukkoina aikoina joudutaan tietysti tekemään "edullisempia ratkaisuja" mutta niitäkin voi tehdä monella tavalla. Ei idean tarvitse aina välttämättä kadota vaikka käytössä olisikin vähemman erikoistekniikoita tai -materiaaleja. Kokonaan toinen asia on toki se, että päästäänkö ylipäätään idistelemään... Elämme siis parhaillaan varsin mielenkiintoisia aikoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti